حضانت..
مقالات فقهی وحقوقی
دانشگاه پیام نورخسروشهر
درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ جهت ارائه مقالات فقهی وحقوقی برای دانشجویان عزیزاین رشته هاطراحی شده است.امیدوارم موردقبول واقع شود.دوستان عزیزم لطفاباارائه نظراتون مارایاری کنید.هم چنین شماعزیزان میتوانیدمقالات خودتون رودرهرزمینه ای که باشه باعضویت دروبلاگ ارسال کنیدتادروبلاگ درج شود.درضمن این وبلاگ به 36زبان دیگرنیزقابل ترجمه است کافی است پرچم کشورموردنظرراانتخاب کنیدتاترجمه شود. باتشکرفراوان:محمدپور
نويسندگان
یک شنبه 6 آذر 1390برچسب:, :: 19:1 :: نويسنده : فرزانه محمدپور

 

حضانت طفل با کیست؟
به موجب اصلاحی ۸/۹/۱۳۸۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام: «برای حضانت و نگهداری طفل که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی‌ می‌کنند، مادر تا ۷ سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است
تبصره: بعد از ۷ سالگی در صورت حدوث اختلاف، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه است. همچنین در صورتی‌که هریک از پدر و مادر که حضانت طفل را عهده‌دار است نتواند یا نخواهد وظایف قانونی خود را انجام دهد یا به هر ترتیب عدم شایستگی و لیاقت وی برای انجام چنین امر مهم و حساسی، ظهور یابد، به درخواست اقربای طفل یا قیم کودک یا دادستان محل، دادگاه برای حضانت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد کرد.
مصادیق تغییر حضانت
ماده ۱۱۷۳ قانونی مدنی اعلام می‌دارد موارد زیر از مصادیق عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی هریک از والدین است:
اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار
اشتهار به فساد اخلاق و فحشا
ابتلا به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی
سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضداخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی‌گری، قاچاق،
تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف
موارد سقوط حق حضانت
اگر مادر در حالتی که حضانت طفل با اوست دیوانه شود، حق حضانت با پدر خواهد بود.
در صورت فوت یکی از والدین حضانت طفل با شخصی است که زنده است، هرچند متوفی پدر باشد و برای فرزند از قبل، قیم تعیین کرده باشد.
اگر زوجین هنگام طلاق با توافق حضانت کودک خود را به زن واگذار کنند با ازدواج مجدد مادر این حق سلب نمی‌شود، اما اگر زوجین به هر دلیلی از یکدیگر جدا شوند بنابر قانون،‌ حضانت تا ۷ سالگی با مادر است و اگر مادر ازدواج کند حق حضانت از او سلب می‌شود.
در صورت فوت پدر حضانت طفل با مادر است، حال اگر مادر پس از فوت پدر ازدواج کند، حق حضانت از او سلب نخواهد شد.
چنانچه پدر یا مادر که حضانت طفل به او سپرده شده است به یک بیماری لاعلاج و واگیر‌دار مانند سل، حصبه و... دچار شود که بیم سرایت آن به طفل باشد حق حضانت باطل می‌شود، مگر این‌که شخص بتواند به وسیله پرستار تکالیف حضانت را انجام دهد.
هزینه متعارف حضانت چگونه تعیین می‌شود؟
هزینه حضانت فرزندان محجور براساس ۲ ملاک نوعی و شخصی توسط دادگاه تعیین می‌شود و شرایطی از قبیل سن، نیازهای روزمره، موقعیت‌های اجتماعی، محل اقامت و ... ملاک تعیین هزینه حضانت خواهد بود. در هر صورت پس از تعیین هزینه متعارف توسط دادگاه، مادر یا نماینده قانونی او مجاز به دریافت هزینه مزبور خواهد بود. در مواردی که تعیین حدود هزینه متعارف یا عدم صلاحیت مادر در زمینه حضانت فرزندان شهدا مطرح باشد بنیاد شهید موظف است نماینده خود را به عنوان کارشناس به دادگاه معرفی کند.
دادگاه صالح و ترتیب رسیدگی
حضانت و ملاقات اطفال در صلاحیت دادگاه خانواده است.دادگاه در تمام مواردی که به صدرو گواهی عدم امکان سازش مبادرت می‌کند باید ترتیب اطمینان‌بخشی را در خصوص نگهداری و حضانت و میزان نفقه‌ اطفال با توجه به وضعیت مالی و اخلاقی زوجین و با در نظر گرفتن مصلحت صغار تعیین کند.
ضمانت اجرای تخطی از امر حضانت
طبق قانون هیچ‌یک از والدین حق ندارند از حضانت طفلی که به آنها سپرده شده است خودداری کنند. در صورت امتناع هریک، حاکم باید به تقاضای دیگری به تقاضای قیم یا یکی از اقربا یا به تقاضای مدعی‌العموم، نگهداری طفل را به یکی از ابوین یا غیره که حضانت به عهده اوست الزامی کند و در صورتی که الزام ممکن نباشد حضانت را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تامین کند و دادگاه فقط می‌تواند پدر یا مادری که قانون حضانت را به او سپرده به انجام وظیفه الزام کند.
اگر زوجین هنگام طلاق با توافق حضانت خود را به زن واگذار کنند با ازدواج مجدد مادر این حق سلب نمی‌شودهمچنین هرگاه فرزندی از خانه پدری بگریزد یا دیگری او را نزد خود ببرد، پدر و مادر می‌توانند از دادگاه بخواهند به بازگشت فرزندشان حکم دهد.
بنابراین پدر و مادر در صورت قدرت و استطاعت باید در حد توان به تربیت اطفال خود بپردازند و ابوین حق تنبیه طفل خود را دارند، ‌ولی به استناد این حق نمی‌توانند طفل را خارج از حدود تادیب تنبیه کنند و در مقابل حقی که طفل بر والدین خود دارد قانونگذار نیز او را مجبور به اطاعت از آنها کرده است.
آیا شیر دادن از لوازم نگهداری است؟
نگهداری به معنای عام شامل همه کارهایی است که برای سرپرستی و مواظبت از کودک لازم است. قانون در موارد مختلف و در مباحث متفاوت شیوه و لوازم نگهداری را تعیین و در پاره‌ای از آنها ضمانت اجرایی نیز مشخص کرده است؛ به طور مثال نپرداختن نفقه فرزند از سوی پدر مجازات دارد و ترک بی‌دلیل مادر مستوجب محرومیت از حضانت فرزند است.
شیر مادر بهترین غذای کودک در ماه‌های نخستین تولد است و حمایت از کودک ایجاب می‌کند که این وسیله از او دریغ نشود و قانون نیز بر همین مبنا حضانت را حق مادر می‌داند؛ ولی ماده ۱۱۷۶ قانون مدنی می‌گوید: مادر مجبور نیست به طفل خود شیر بدهد مگر در صورتی که تغذیه طفل به غیر شیر مادر ممکن نباشد.
فقها نیز شیر دادن کودک را به وسیله مادر مستحب می‌دانند، ولی اجبار او را جایز نمی‌شمرند و معتقدند مادر در این باره اختیار دارد و می‌تواند برای شیر دادن به طفل خود مطالبه اجرت کند.
ضمانت اجرای ممانعت از حکم دادگاه
چنانچه به حکم دادگاه حضانت طفل به عهده کسی قرار گیرد و پدر و مادر یا شخص دیگری مانع اجرای حکم شود یا از استرداد طفل امتناع ورزد دادگاه صادرکننده حکم، وی را الزام به عدم ممانعت یا استرداد طفل می‌کند و در صورت مخالفت به حبس تا اجرای حکم محکوم خواهد شد. به عبارت دیگر فرد مزبور موظف است موانع عدم اجرای حکم را در صورتی که ناشی از رفتار او باشد برطرف کند و به محض رفع مانع، دادگاه موظف به صدور دستور آزادی فرد ممتنع است.در صورتی که فرد ممتنع همان کسی باشد که طفل به او سپرده شده است مطابق ماده۶۳۲ قانون مجازات اسلامی به حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.
چند نکته
اگر مادر فاسدالاخلاق باشد پدر نمی‌تواند حق ملاقات طفل را از مادر فاسدالاخلاق دریغ کند، ولی می‌توان این ملاقات را در یک محیط مناسب و با حضور اشخاص مورد اعتماد برقرار کرد.
پدر یا مادر که حضانت طفل به آنها واگذار شده نمی‌توانند طفل را به شهرستانی غیر از محل اقامت طرفین یا خارج از کشور بفرستند، مگر در صورت ضرورت و کسب اجازه از دادگاه؛ اما مادر می‌تواند درخواست صدور گذرنامه را برای طفل تحت حضانت بنماید.

منبع: روزنامه جام جم

گردآورنده:فرزانه محمدپور


فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

نظرات شما عزیزان:

باران
ساعت20:24---25 دی 1390
ممنون اطلاعات خوبي بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 50
بازدید کل : 30847
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1


امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه



تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک

قالب وبلاگ وبلاگ اسکین قالب بلاگفا قالب میهن بلاگ وبلاگ نویسان سرگرمی بازی اس ام اس فال تعبیر خواب قالب وبلاگ کد موزیک ساخت کد صوتی موسیقی بی کلام نوحه چت مترجم سایت زیباساز آموزش وبلاگ یاهو آمار فال حافظ تعبیر خواب گوگل ساعت رنک ماوس تغییر شکل ماوس ایجاد گالری اوقات شرعی تاریخ تقویم فونت تماس پرچم تصویر روز آی پی آب و هوا دیکشنری طالع ازدواج جمله تصادفی آپلود عکس دانستنی حدیث قالب بلاگ اسکای فروشگاه اينترنتي ايران آرنا